1702 vaaleahiuksinen ja valkoihoinen päälle parikymppinen mies tupsahti Hollantiin, puhui sujuvasti latinaa flaamilaisella aksentilla, ja kertoi tulleensa kaukaa Formosasta. Hänen epäeurooppalaiset käytöstapansa tuntuivat vahvistavan hänen kertomuksensa. Tämä herra, jolla ei ollut muuta nimeä kuin Mies Formosasta, palvoi aurinkoa ja kuuta, hän nukkui tuolissa lyhdyn valossa, ja hän söi voimakkaasti maustettua raakaa lihaa.

Mies Formosasta herätti mielenkiintoa ja epäilyksiä. Skottilainen pappi Innes kastoi hänet anglikaaniksi ja antoi hänelle kristityn nimen, George Psalmanazar. Psalmanazarina Formosan mies matkusti Englantiin, jossa hänestä tuli julkisuuden henkilö. Olihan hän ensimmäinen formosalainen, jonka eurooppalaiset olivat koskaan tavanneet. Hän sai kutsuja seurapiiritapahtumiin ja Kuninkaallinen Tiedeseura haastatteli häntä.

Psalmanazar löi rahoiksi kirjoittamalla suositun kirjan Formosan Historiallinen ja Maantieteellinen Kuvaelma, jossa hän kertoi hämmästyttäviä seikkoja kotisaarensa oloista. Formosassa esimerkiksi murhasta rangaistiin hirttämällä syyllinen jaloista ja ampumalla tämä täyteen nuolia. Moniavioisuus oli sallittua. Vuosittain kaksikymmentä tuhatta nuorta miestä uhrattiin jumalien lepyttämiseksi. Psalmanazar kirjoittautui Oxfordin yliopistoon kääntääkseen uskonnollista kirjallisuutta formosan kielelle.

Jesuiittaisä Fontaney, joka oli matkustellut laajasti Aasiassa, ei niellyt Psalmanazarin väitteitä purematta. Isä Fontaney kysyi julkisesti, miten Psalmanazar selittää sen, että hänen ihonsa on eurooppalaisen vaalea, kun sitä vastoin matkoillaan Aasiassa hän oli nähnyt tummempia ihmisiä. Psalmanazar selitti kohteliaasti, että Formosassa jalosukuiset, kuten hän, elivät sisätiloissa kaiken aikansa, ja olivat täten vaaleampia kuin työtätelevä luokka. Isä Fontaney ei ollut käynyt matkoillaan Formosassa, joten hän ei voinut todistaa Psalmanazarin väitteitä vääriksi. Jos joku eurooppalainen olisi ehtinyt Formosaan, nykyiseen Taiwaniin, ennen vuotta 1702, ensimmäinen kriittinen kysymys olisi koskenut silmien muotoa. Psalmanazarin silmät kun olivat nekin eurooppalaiset.

Psalmanazar ei pystynyt vaientamaan epäilijöitä. Ilmeisesti uskonnollisen synnintunnon vallassa hän tunnusti 1706, että hän ei ollut koskaan edes käynyt Formosassa. Kuolemansa jälkeen julkaistuissa muistelmissaan hän kertoi, kuinka hänen uransa lähti liikkeelle. Nuorena opiskelijana hän oli pitkästynyt arkiseen elämäänsä ja lähtenyt kulkemaan ympäri Eurooppaa. Hän oli havainnut, että mitä kauempana kotoa hän oli, sitä uteliaammin ja myötätuntoisemmin häneen suhtauduttiin. Lopulta hän oli alkanut näytellä mahdollisimman vierasmaalaista, ja tämä ratkaisu olikin ollut tavattoman menestyksekäs. Psalmanazar syytti skottilaista pappia Innesiä, joka oli heti havainnut petkutuksen, mutta halusi olla juonessa mukana, koska eksoottinen käännynnäinen lisäsi hänenkin mainettaan.

Formosan Miehenä ja George Psalmanazarina tunnetun herran oikeaa syntymänimeä ei koskaan selvitetty, eikä hän myöskään sitä milloinkaan paljastanut.

En osaa keksiä tälle tapaukselle sopivaa kategoriaa. Käytännöllinen pila ei ole kyseessä, vaan elinkeino. Siinä ei ole tarkoituksellista poliittista tai uskonnollista piikkiä. Jos Psalmanazar oli jotakin, niin näyttelijä, taiteilija. Kun tohtori Samuel Johnsonilta kysyttiin kerran, kuka on paras mies, jonka hän on koskaan tuntenut, hänen vastauksensa oli yllättävä: Psalmanazar.