1086179.jpg

1995 taikuri-koomikkopari Penn & Teller, joka on tuttu satiirisesta tv-showstaan, osallistui tietokonepelien kehittämiseen Segalle. Tarkoitus oli luoda valtavirrasta poikkeavia tietokonepelejä. Aikomus toteutui niin hyvin, että moisia mahdottomia pelejä ei ikinä virallisesti julkaistu. Smoke & Mirrors –kokoelman erikoislaatuisin luomus oli Desert Bus, maailmanhistorian pitkäveteisin tietokonepeli.  

"Parasta oli, että idea ei ollut minun eikä Tellerin", muisteli Penn Jillette. "Sitä ei keksinyt myöskään Barry Marx, joka kehitti pelin kanssamme. Sen keksi Eddie Gorodetsky, "Two and a Half Menin" tuottaja, tosi hauska veikko, yksi maailman hauskimmista hepuista".

Pelin idea oli tyrmäävä. Pelaajan tehtävänä on ajaa bussi Arizonan Tucsonista Nevadan Las Vegasiin. Bussi kulkee reaalinopeudella 45 mailia tunnissa, joten matka kestää 8 tuntia. Matkalla ei ole maisemia. Bussissa ei ole matkustajia. Peliä ei voi laittaa pauselle. Palkkioksi pelaaja saa yhden pisteen.

Jilletten mukaan pelin idea syntyi Yhdysvaltojen valtakunnansyyttäjän Janet Renon videopelien vastaisesta kampanjasta. "Hän oli todella aggressiivinen videopelien väkivaltaa vastaan, joten kehitimme Aavikkobussin. Ajattelimme, että se vetoaisi ihmisiin, jotka eivät pitäneet väkivallasta ja epärealistisista peleistä."

Pelin hienous oli, että siinä ei tapahtunut mitään. Tapahtumien vilkastuttamiseksi bussin tuulilasiin iskeytyi kahdeksan tunnin aikana kaikkiaan viisi hyönteistä. Peruutuspeilistä, jonka alle oli kiinnitetty pieni wunderbaum, näki typötyhjän matkustamon. Tie rullasi edessä puuduttavalla yksitoikkoisuudella. Yön laskeuduttua vähätkin maisemat hävisivät ja pelaaja sai tuijottaa etuvalojen valaisemaa keskiviivaa. "Huiminta oli, että kahdeksan tunnin aikana pelaaja ei voinut irrottaa otettaan ohjaimista. Ja jos niin teki, ei seurannut mitään näyttävää räjähdystä. Bussi vain upposi hitaasti hiekkaan, moottori ylikuumeni ja pysähtyi. Ja kun se pysähtyi, sen jälkeen bussi hinattiin takaperin takaisin Tucsoniin, edelleen reaaliajassa."

Peliin oli tarkoitus liittää näyttävä kilpailu. Aikomus oli antaa ylellinen palkinto parhaasta tuloksesta, vaikkapa sadasta pisteestä - jota varten olisi pitänyt pelata 800 tuntia. Voittaja olisi saanut kyydin aavikkobussissa Tucsonista Las Vegasiin tanssityttöjen ja elävän orkesterin seurassa, ja Vegasissa olisi odottanut huippumajoitus ja loistavia show-ohjelmia. "Se oli VALTAVA palkinto, omistettu Janet Renolle."

Peli tuli uudelleen ajankohtaiseksi kun marraskuun 24.-25. 2007 joukko pelaajia ryhtyi pelaamaan Desert Busia hyväntekeväisyystarkoituksessa. Osoitteessa desertbus.org oli seurattavissa live-kuvaa sekä pelaajista että pelistä. Samalla pyydettiin yleisöä lahjoittamaan rahaa Child's Play –kampanjalle. Neljän vuorokauden pelimaratonin tuloksena kerättiin yli 22000 dollaria.