1325780918_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tarkemmin ajatellen ei kannata ehkä ihmetellä Skeptikko-lehden numerossa 3/1994 ilmestynyttä hämmästyttävän rohkeaa väitettä, että ”Jopa yli 2000 vuotta vanhoista luolamaalauksista on löydetty teksti ”Tunne itsesi”. Osoittihan piispa James Ussher, että maailma luotiin niinkin varhain kuin 23.10.4004 eKr yön koittaessa.

Tuolloin ihmiskunnan aamuhämärissä kirjoitustaito oli sangen vallinaista. Tämän ymmärtää hyvin, kun ottaa huomioon että aurinkokin luotiin vasta neljäntenä päivänä. Luolan seinään pimeässä raapustettu mietelmä ”ajattelen siis olen” sanoi päivänvalossa luettuna helposti ”pnuk rules ok”. Suomalaisessa kaamoksessa kaupunkien ratapihoilla ja bussipysäkeillä voi todeta tänäkin päivänä, kuinka viisauksien kirjoittaminen pimeässä muuttaa aistikkaankin ilmaisun valitettavan kryptiseksi. Lahtelaisen pankkiautomaatin ruudulla esiintynyt ”W ½ F=w2^-1” saattaisi hyvinkin olla kiertelevän, syrjityn ja eksentrisen neron keksimä todistus Fermatin lauseelle, mutta voi, ihmiskunnan tappioksi merkinnän tulkinta on hyvin epävarma.

Vielä kryptisempi ja monitulkintaisempi ihmiskunnan aamuhämärän todistuskappale on Faistoksen kiekko. Kelpo arkeologi Luigi Pernier saapui Kreetan Knossokselle vuonna 1908 vankkurit-nimisellä rituaaliesineellä, alkoi kaivaa raunioita lapio-nimisellä rituaaliesineellä, ja löysi 3600 vuotta vanhan kellarin pohjakerrostumista kiekon muotoisen rituaaliesineen, josta hän julkaisi innostuneen kuvauksen lehti-nimisessä papyrukselle laaditussa rituaaliesineessä. Faistoksen kiekossa oli mielenkiintoista se, että sen pinnalle oli rituaalitarkoituksessa painettu symboleja kuin irtokirjasin-nimisillä rituaaliesineillä ikään.

Faistoksen kiekon sisältämää mahdollista viestiä, joka on painettu kiekon kahden puolen, on käsitelty uutterasti seminaari-nimisissä rituaaleissa, ja siitä on laadittu lukemattomia selostuksia kirja- ja tieteellinen julkaisu –nimisissä rituaaliesineissä, mutta yksimieliseen tulkintaan ei ole päästy. On jopa esitetty että kiekko olisi väärennös, ja toivottu että sitä tutkittaisiin termoluminenssilla, jossa kohdetta kuumennetaan tarkoitusta varten suunnitellulla rituaaliesineellä ja siitä vapautuva säteily mitattaisiin geigermittari –nimisellä rituaaliesineellä, jolloin voisimme määrittää kiekon iän tarkasti.

Faistoksen kiekossa esiintyy 241 merkkiä, jotka koostuvat 45:stä erilaisesta hieroglyfistä, jotka kiertävät (oletettavasti) kiekon ulkoreunalta sen keskipisteeseen. Hieroglyfimerkit on ryhmitelty 2-7 merkin ryhmiin, joiden välille on piirretty selkeät reunat.

Tieteen rituaaleihin perehtymättömälle maallikolle tulee ensimmäiseksi mieleen, että kun kerran egyptiläiset käsittelivät hieroglyfejään paitsi käsitteiden symboleina, myös tavuina, niin olisiko aivan mahdotonta, että Kreetan asukkaat noina samoina aikoina 1600-1800 eKr olisivat ottaneet mallia ja käyttäneet hieroglyfejä tavukirjoituksena, mihin merkkien kokoaminen ryhmiksi viittaisi. Aikoinaan mongoliaakin kirjoitettiin kyrillisin kirjaimin.

Seuraava ajatus heti kahden sekunnin päästä oli, että tällainen tulkinta olisi niin luonteva että joku on varmasti yrittänyt sitä jo. Mitkä olivat tulokset?

Vastaus: Ei minkäänlaisia tuloksia.

Ärsyttävän salaperäiset minolaiset jättivät jälkeensä ainakin kaksi kirjoitusjärjestelmää, joista 1300 eKr syntynyt Lineaari B saatiin ratkaistuksi ripeästi vuoteen 1952 mennessä, kun tutkijat olivat 80 vuodessa saaneet käsiinsä riittävästi rituaaliesineitä. Lineaari A on edelleen pitkälti tuntematon. On erimielisyyttä siitäkin, onko Lineeari A edes varhaista kreikkaa, vai onko se Anatolian luwiaa, foinikiaa, indo-iranilaista kantakieltä, vaiko kukaties tyrrheniaa ja sitä kautta etruskia, jne. Mikä parasta, Faistoksen kiekon ja lineaari B:n symboleilla ei ole kuin aavistuksenomainen yhteys; kolme merkkiä, jotka voitaisiin hyvällä tahdolla tulkita toisiaan vastaaviksi. Ei ihme, että joidenkin tutkijoiden mielestä kiekko ei ole peräisin Kreetalta vaan tuontitavaraa ja edustava näyte rituaaliesineiden maailmanmarkkinakysynnästä 4000 vuotta sitten.

Kun lisäksi huomioidaan, että Egyptin lisäksi myös Armeniassa käytettiin hieroglyfejä, emmekä tiedä millä kielellä kiekkoon on kirjoitettu, eikä kirjoitusta ole riittävästi, jotta päästäisiin lausumaan kunnollisia frekvenssipäätelmiä yleisimmistä merkeistä, niin tilanne on aivan ratkiriemukas: On mahdollista, että joku on jo onnistuneesti ratkaissut arvoituksen, mutta emme pysty koskaan todistamaan sitä.

Oikeastaan Faistoksen kiekko on maailman syvämerkityksellisin Rosettan kivi. Nerokkaat minolaiset (jos he olivat minolaisia) olivat luoneet tekstin (jos se on teksti), joka sisältää mielekkään (jos se on mielekäs) viestin (jos se on viesti), joka on tulkittavissa yli 9000:lla kadonneella kielellä. Se on kirjoitettu paitsi Joonian kreikaksi (varteenotettava vaihtoehto) ja/tai Mykenen kreikaksi (ehdokas 2), myös samaan aikaan vanhaksi kreikaksi, (koinea ei kannata yrittää, ellei suhtaudu kiekkoon väärennöksenä), hiitiksi, seemiksi, slaaviksi, luwiaksi, etruskiksi ja baskiksi.

Hitti-rituaaliesineen A-puolen ensimmäinen raita kuuluu joko ”Aposular kesipo epet eese apoleistu tepetapo” (Katso, sanansaattajatar Xipo antaa palkinnon sanansattajattaren palkitsijalle – yritetäänkö tässä maailman ensimmäistä palindromia?) tai ”Kas Argoio payis Arion ahamos kas laeiston daerios tetmaenai” (”Arion Argosin poika on vertaa vailla, hän tuo sotasaaliin”), tai ”Atu Misari sati Payatu u Nasati u uri atu Hiyawa” (Faistos Mesarassa kuuluu Ahhiyawan suurelle miehelle Nestorille), tai ”Jachoa ubalbideak achal igitu ja ukeduki ubeldu achal inyubitua egon ikgarijasoian ekarrijasarri” (Valtias kiristi vyönsä ja puristi kätensä nyrkkiin niin että veri tirskahti), tai ”Hygieenises umpios seisoes ainaes paikhallas ethei siiwo ryoppyes” (merkitys tuntematon).

Mutta tämä kaikkihan on puppua. Leon Pomerance osoitti vuonna 1976 että kiekko on luonnollisesti tähtiteteellinen dokumentti. Claire Watson totesi siihen 1993 että muuten hyvä, mutta sokea Reettakin näkee että se on taivaankartta, josta tunnistaa kaikki tähtikuviot. Juri Mosenkis meni vuonna 2010 askelta pidemmälle ja piti kiekkoa tähtikompassina. Ole Hagen todisti vuonna 1988 pythagoralaisella menetelmällä, että kiekko on kalenteri, mutta Alan Butler 1999 ja Rosario Vieni 2005 julkistivat varmuuden vuoksi omat kalenterimallinsa, koska Hagen oli aivan hakoteillä. Friedrich Will ilmoitti maailmalle vuonna 2000, että kyseessä on harvinaislaatuinen todistuskappale atlantislaisten perinteestä. Giorgio Tsoukalosille ei kannata vihjata. Hän on kreikkalainen ja tietää jo.

Mutta anteeksi, tämäkin on kaikki puppua. Jokainenhan toki tunnistaa välittömästi, että tämä rituaaliesine on pelilauta, ja peli oli todennäköisesti sukua maailman toiseksi vahimmalle lautapelille mehenille, jonka tyylikkäitä nappulakoteloita lautoineen on tavattu faaroiden haudoista iät ja ajat, mutta kukaan ei ole vieläkään keksinyt sääntöjä. Lautapeli-ihmiset pitävät arkeologien esityksiä rituaaliesineiden pelisäännöistä lähinnä hölmöinä, tai ainakin osoituksena siitä että kyseisillä hepuilla ei ole aavistustakaan siitä, miten pelien dynamiikka toimii.

Vähiten tunnettu teoria suhtautuu kiekkoon suorasukaisesti urheilutarvikkeena, mikä osoittaa että minolaiset tosiasiassa keksivät olympialaiset, mutta valitettavasti Markku Tuokkoa ei ole saatu kokeilemaan rituaaliesinettä ringissä siitäkään huolimatta, että yritykset koeheiton järjestämiseksi ovat olleet ennennäkemättömän saamattomia.