1273662600_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tähän on tultu. Joka toinen päivä joutuisi kirjoittamaan sananvapaudesta, koska maailma ei halua jättää aihetta rauhaan. Viime viikolla Fingerpori, tällä viikolla vaihteeksi Lars Vilks.

Kuvassa muuten materiaalia, josta puhun viikonloppuna Kemissä Sarjakuvafestivaaleilla otsikolla ”2-ulotteista rakkautta eli miehet jotka naivat halityynynsä”.

Ja nyt kun olen saanut herätettyä mielenkiintonne…

Allah ho gaybar on iranilaisen Soohra Heeran musiikkivideo, jonka kuvastoon sisältyy miespuolisia homoseksuaaleja partaukkonaamari kasvoillaan (ei aktikuvia), Andy Warholin Marilyn, George W. Bush, paavi Benedictus II, Ku Klux Klan, Ajatollah Khomeini, Mahmoud Ahmadinejad, David Beckham turbaani päässä, sikoja, He-Man and the Masters of Universe, naistaistelijoita konepistoolit kädessä ja pommikoneita. Kyseessä on siis tuikitavallinen avantgardetyö, jollaisia on tehty ainakin 1960-luvulta alkaen. Tarkoitus on että ristiriitaisella kuvastolla luodaan ajankuva ja valotetaan mielentila. Tämänkaltaisissa töissä on periaatteessa aina sama idea: ristivalotetaan asiaintila A ja asiantila B, ja jätetään katsojan vastattavaksi kysymys, miksi A on tuomittava ja paheksuttava, mutta B ei herätä minkäänlaista reaktiota.

Teos nousi hetkessä maailmanmaineeseen eilen tiistaina, kun ruotsalaisen taiteen kauhukakara Lars Vilks esitti sen luennollaan Uppsalan yliopistossa. Kun ruudulle tuli ensimmäinen otos miehistä partaukkonaamari kasvoillaan, se oli korsi, joka katkaisi eturivissä istuneilta agenteilta kamelin selän. Syntyi käsikähmä, jossa Vilksiä lyötiin. Poliisi oli nopeasti paikalla. Tappiopuolelle merkittiin silmälasien rikkoontuminen. Luento, jossa olisi ollut paljon muutakin asiaa, keskeytyi näin 19 minuutin jälkeen.

Video kahakasta.

”Jo, det blev lite livat i Uppsala”, toteaa Vilks blogissaan. ”Soohra Heeran video oli tarkoitus esittää Haagissa, mutta se estettiin. Se poistettiin myös YouTubesta. Sananvapautta käsittelevässä esitelmässä se on mielenkiintoinen esimerkki taiteen ja ilmaisunvapauden rajoista. Kuka päättää, mitä saa esittää ruotsalaisessa yliopistossa” ihmettelee Vilks.

Vilks on saanut luonnollisesti kommentteja puolesta ja vastaan. Nimimerkki Farnaz kirjoittaa mm: ”Minä olen muslimi, joka on miljoonien muiden iranilaisten tavoin parennut kotimaastani mm. islamin takia. 9. toukokuuta Iranissa hirtettiin viisi syytöntä poliittista aktivistia Allahin nimessä. Miksi kukaan niistä, jotka hyökkäsivät kimppuusi, eivät osoita mieltään Iranin islamilaista terroria vastaan?” Kirjoittaja taitaa tietää liiankin hyvin, mitä iranilainen videotaiteilija halusi sanoa.

Harmillista, että taas kerran on jäänyt tämän alle se, mitä Vilks asioista todella ajattelee. Onneksi se on luettavissa hänen blogistaan. www.vilks.net ”Taide itsessään ei voi olla muuta kuin väkivaltaa, julmuutta ja epäoikeudenmukaisuutta” sanoivat futuristit. Tavataan sanoa että kaikki on poliittista. Yhtä hyvin voisi sanoa että kaikki on esteettistä. Kumpi on merkitsevämpää? Vai onko kolmas vaihtoehto, kaikki on taidetta?” (Kommentoija ehdottaa neljättä vaihtoehtoa: kaikki on kummallista (konstigt) ja taidefilosofia on kaikkein kummallisinta.)

Me, jotka annamme politiikalle palttua, ja olemme kiinnostuneempia siitä valitaanko Ladonian presidentiksi Presidentin Kengät, voimme olla samaa mieltä ainakin siitä, että Vilksin kysymys on erittäin validi ja pohtimisen arvoinen.

Myönnän, että olen hemmoteltu. En ole tottunut siihen, että kirjoituksiani ei julkaista. Yritin kirjoittaa Helsingin Sanomiin tästä tapahtumien taustasta ja kiinnittää huomiota siihen, että teos joka käynnisti kahakan, oli iranilaisen taiteilijan tekemä. Kirjoitusta ei näemmä julkaista. Sen sijaan läpi meni argumentti, jonka mukaan muslimit elävät kivikautta. Doh. Viime viikolla yritettiin huomauttaa vastaavassa keskustelussa, että Fingerporin poistaminen verkosta loukkaa poikkeuksellisen paljon Fingerporin ystäviä, mutta eipä mennyt sekään läpi. ”Onneksi siellä pääsee läpi sinfoniaorkesteriaiheessa läpi mielipide että mamut eivät tee töitä ja voivat raiskata naisemme. Sananvapaus.” – Joe, Kvaak.fi Doh2.

Kukahan Helsingin Sanomien keskustelua oikein moderoi. Jos tämä keskustelu taiteesta on nyt sitten sitä, mikä tullaan tulkitsemaan rasistiseksi vihapuheeksi, johon ei netissä saa laittaa linkkejä, niin arvatkaapa kolme kertaa, mitä mieltä olen asiasta.