1927759.jpg

Kiitos lukijalle vihjeestä. Tässä tulee epämukavuuslaitosten historian alaviite.

Useissa lähteissä mainitaan, että saksalaisen sukellusveneen U-120 upotti epäkuntoon joutunut aluksen wc-pytty, mutta tarina sopisi paremmin sukellusveneeseen U-1206. Maaliskuussa 1944 ensimmäiselle matkalleen lähtenyt U-1206 oli viimeisintä sodanaikaista mallia, johon sisältyi luksusvarustus: syvänmeren painewc. Aiemmin sukellusveneissä oli kärsitty siitä pienestä epämukavuudesta, että vessaa saattoi käyttää vain alle 25 metrin syvyydessä. Muuten veden paine syöksyi putkesta sisään. Niinpä syvissä sukelluksissa WC:n ovi lukittiin ja miehistö joutui käyttämään pottaa tai ämpäriä, mikä seuraavien tuntien ja jopa päivien kuluessa antoi oman aromaattisen lisänsä aluksen ilmalle, joka kihisi hiilidioksidista.

Uuden salaisen aseen, paine-wc:n, käyttö oli niin monimutkaista, että Kriegsmarine koulutti tehtävää varten erityisen vesiklosettiattendantin, miehistön kielellä paskakuskin. Jokaisen wc:n käyttäjän tuli turvautua hänen apuunsa pytyn sisällön huuhtomisessa mereen. Vaikka WC-attendantti oli alaansa koulutettu spesialisti, hänen arvoasemansa ei ollut kovin hääppöinen. Upseeristo saattoi tuntea itsensä hivenen nöyryytetyksi tai noloksi joutuessaan turvautumaan hänen apuunsa. U-1206:n kapteeni, kapteeniluutnantti Karl-Adolf Schlitt ainakin tunsi.

14.4.1945 U-1206 oli sukelluksella 70:ssä metrissä Britannian itärannikolla ja kaikki sujui hyvin, kunnes kapteeniluutnantti Schlitt tunsi luonnon kutsuvan. Emme ikinä saa tarkalleen tietää miksi, mutta Schlitt sai päähänsä suoriutua pöntön tyhjennyksestä omin voimin. Hän lukaisi käyttöohjeet ja tarttui vipuihin. Jokin meni vikaan, wc-attendantti kiirehti paikalle, ja avasi ulomman poistoputken samalla kun sisempi poistoputki oli yhä auki. Kapteeni Schlitt ja wc-attendantti saivat naamalleen "miehen jalan paksuisen" ryöpyn viemärivettä sattumineen, jota seurasi välittömästi meren purkautuminen sisälle alukseen.

Perämies komensi aluksen periskooppisyvyyteen ja miehet wc:ssä onnistuivat sulkemaan oikean putken. Mutta nyt valtava vesimassa oli valunut aluksen akkuihin, jotka mestarillista insinööritaitoa osoittaen oli sijoitettu suoraan wc:n alle. Akut alkoivat tuottaa kloorikaasua. Uitettu kapteeni komensi aluksen pintaan ja avasi tornin luukun viimeisillä voimillaan. Onneksi akut onnistuivat kytkemään ilmastoinnin päälle ja kaasuvaara hälveni. Juuri silloin englantilaiset keksivät sukellusveneen ja aloittivat ankaran pommituksen. Schlitt komensi miehistönsä jättämään merikelvottomaksi ruhjotun aluksen. He pakenivat lautoilla maihin Aberdeeniin, jossa heidät nopeasti vangittiin. Yksi lautta upposi vieden muutaman merimiehen mukanaan. Schlitt, jonka myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa, nimesi virallisessa selonteossaan haverin syyksi vian wc:n putkistossa.

1970-luvulla BP tutki merenpohjaa laskeakseen öljyputken Pohjanmeren porauslautoille ja löysi U-1206:n jäännökset. Alus lepää noin 70 metrin syvyydessä paikassa 57.24 N 01.36 W.