19.9.1994 pahaa-aavistamaton televisioyleisö Pohjois-Kiinassa sai nähdäkseen hätkähdyttävän tiedonannon kesken lähetyksen. Taiyuanin TV:n kuva muuttui valkoiseksi. Kuvan alalaidassa kulki teksti, joka ilmoitti että legendaarinen Sibuxiangin peto, jonka purema on tappava, oli nähty vapaana ja se oli liikkumassa kohti Taiyuania. ”Raporttien mukaan Sibuxiang on murtautunut Yanmenguan solan läpi ja saapuu lähipäivien sisällä tuhansiin koteihin. Sulkekaa ovet ja ikkunat ja pysykää valppaina!”

Jostain kumman syystä tällainen viesti aiheutti Taiyuanissa paniikin. Monet linnouttautuivat sisälle ja pelkäsivät astua ulos. Paikallisviranomaiset saivat lukemattomia huolestuneita puheluita, joissa tivattiin mitä oli tekeillä.

Valveutuneimmat yleisön edustajat olisivat voineet tehdä omat päätelmänsä siitä, että pahaenteinen viesti päättyi sanoihin ”Juonen laatinut Jinxin Mainostoimisto”. Mutta tv-mainonta oli vielä 1994 Kiinassa uutta.

Sibuxiangin peto osoittautui hyvin todelliseksi. Se vain ei ollut eläin, vaan alkoholijuoma, jota lanseerattiin näin näyttävästi markkinoille. Ulkomaalaiset kommentaattorit suhtautuivat uutiseen jälleen uutena osoituksena Kiinan muuttumisesta markkinatalousmaaksi. Viranomaiset suhtautuivat hieman pidättyväisemmin markkinatalouden edistämiseen näin reippailla otteilla. He sakottivat mainoksen laatinutta copya Jing Huiwenia 5000 yuanilla (600 dollaria) koska hän oli aiheuttanut yleistä sekasortoa. Jingin mielestä sakko oli hyvin pieni hinta julkisuudesta, jota hän oli hankkinut tuotteelle ja omalle mainostoimistolleen. Sibuxiang-viinasta tuli yhdessä yössä maankuulu ja Jingin asiakaskunta nelinkertaistui.

Tänä päivänä kun katselen urheilulähetyksiä kiinalaisilta tv-asemilta netitse, puolet lähetyksestä ei tunnu muuta sisältävänkään kuin mainoksia. Minulla on oma mielipiteeni tavasta sijoittaa viiden minuutin mainosblokkiin kaksi 15 sekunnin mainosta toistumaan vuoronperään aina uudestaan ja uudestaan, mutta ymmärrän hyvin että maksamattoman ulkomaalaisen salakatselijan mielipidettä ei kysytä.

Sitä taas kukaan ei pysty selittämään, miksi Soul Hunter –animen versio Sibuxiangista muistuttaa enemmän Muumia kuin mitään muuta.