1840329.jpg

Epämääräisissä ja todentamattomissa jutuissa pysyäksemme: jos haluaa kerjätä ikävyyksiä, kannattaa hankkia luottokortti. Ei, en tarkoita hallitsematonta velan tekemistä. Ikävyyksiin joutuu paljon helpommin 0.00 dollarin suuruisilla maksusuorituksilla.

Tarinan mukaan Chicagossa 1990 muuan mies vastaanotti kirjeen luottoyhtiöltä. Luottoyhtiö halusi veloittaa tarinan päähenkilöltä 0.00 dollaria käyttämättömästä luottokortista.

Mies teki kuten olettaa saattoi. Hän heitti laskun pois. Mutta joka kuukausi luottoyhtiö lähetti aina uuden laskun, muistuttaen samalla että nollalle kerrottu viivästyskorko juoksee kaiken aikaa. Lopulta luottoyhtiöstä soitettiin ja ilmoitettiin epäystävällisesti, että arvon herran kortti perutaan ellei hän maksa laskuaan. Naurunpuuskasta selvittyään tämä velvollisuuksiaan laiminlyövä velallinen totesi luottoyhtiön edustajalle, että sopii vilkaista karhuttavaa summaa. Luottoyhtiön edustaja oli hetken hiljaa, alkoi sitten sadatella ja haukkui maan rakoon tietokoneet. Velalliselle kerrottiin, että hän voi unohtaa koko jutun.

Pian tämän jälkeen päähenkilömme poikkesi ostoksille ja päätti kokeilla luottokorttiaan. Kortti ei kelvannut. Sen käyttöoikeus oli poistettu maksamattomien laskujen takia. Luottoyhtiö lupasi uudelleen hoitaa asian ja näin todella tapahtuikin. Mies vastaanotti uuden 0.00 dollarin karhun luottoyhtiöltä, eikä edelleenkään pystynyt käyttämään luottokorttiaan. Seuraavassa kuussa postiin kolahti viimeinen varoitus. Jos velkaa ei makseta 10 päivän kuluessa, asia annetaan juristeille.

Mies saattoi tulla siihen tulokseen, että juttu ei tuntunut enää järin hauskalta. Jos tämä oli sitä, mitä yhtiön tietokoneet vaativat, parasta oli tehdä kuten he sanoivat. Hän kirjoitti 0.00 dollarin shekin ja lähetti sen luottoyhtiölle. Kas kummaa, hänelle lähetettiin luottoyhtiöstä välittömästi kohtelias kirje, jossa kerrottiin että maksusuoritus oli vastaanotettu ja hänen luottotilinsä oli jälleen toiminnassa.

Pankinjohtaja vaikutti puhelimessa jokseenkin kireältä, kun hän rasittuneella äänellä kysyi päähenkilöltämme, mikä julkea pilanteon yritys tai kauna ja viha on voinut saada hänet rankaisemaan heidän pankkiaan tällä tavalla. Sillä hetkellä kun miehen 0.00 dollarin shekki oli kirjattu pankissa, maksuliikenneohjelmisto kaatui. Nyt pankissa ei voitu käsitellä yhtäkään maksusuoritusta, koska järjestelmä oli matalana. Tietenkään tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut, mitä te oikein kuvittelette. Kukaan stanan valopää ei ole ennen kirjoittanut 0.00 dollarin shekkiä, helvetti! Mies lupasi pankinjohtajalle, että tällainen ei toistu.

Eipä aikaakaan, kun luottoyhtiö muistutti päähenkilöämme jälleen kirjeellä. Osoittautui, että jostakin merkillisestä syystä 0,00 dollarin maksusuoritusta ei oltu voitu lunastaa pankista, mikä herättää epäilyksiä onko tilillä katetta. Vastaanottajalla oli 10 päivää aikaa korjata asia, ennen kuin asia jätettäisiin juristeille ja…

Mies irtisanoi luottokorttinsa ja vannoi pysyvänsä niistä visusti erossa loppuikänsä.

Snopes.comin mukaan tarina on vitsi, jonka ensimmäinen versio lähti liikkeelle jo 1970. Vankkumatonta faktaa on, että joka tavalla hyödytöntä ja kurjaa Paypalia liiketoimintaansa käyttävät kaupustelijat ovat usein valittaneet käyttäjäkeskusteluissa, kuinka maksuohjelmiston tietyissä versioissa heidän tilisiirtologinsa on täynnä 0.00 dollarin maksusuorituksia. Jos asiakas syöttää luottokorttinsa numeron, mutta peruu sitten ostoksensa, ohjelmisto ei jostain syystä älyä perua ostotapahtumaa.